Starea de urgență a dat, prin lege, autorităților publice o mai mare libertate de mișcare în domeniul achizițiilor. Amenințarea unui val de îmbolnăviri a planat ca o sabie deasupra capului autorităților, care ar fi trebuit să se preocupe de cumpărarea din bani publici a tuturor celor necesare pentru limitarea îmbolnăvirilor și pentru dotarea unităților spitalicești cu cele trebuincioase în cazul în care numărul bolnavilor ar fi ajuns la un nivel alarmant. Cu toate acestea, pe timpul stării de urgență, care s-a terminat pe data de 15 mai, în județul Teleorman s-au făcut achiziții dintre cele mai frivole cu putință. Ba chiar am putea spune că, în ciuda pandemiei, în Teleorman nu s-a speriat nimeni. Așa că s-au cumpărat mai degrabă selfie stick-uri, aparate de cafea, biserici, tichete de vacanță, consultanță juridică. S-a achiziționat, e adevărat, și un aparat de depistare a COVID-19, dar acela este încă nefolosit în Spitalul Județean de Urgență din Alexandria. Singurele testări se fac cu un aparat primit donație de la județul Ialomița. Am făcut, de aceea, o sinteză a achizițiilor publice din Teleorman în timpul stării de urgență, pentru a vedea cam cât de serios au tratat autoritățile publice o amenințare globală.
În Sistemul Electronic de Achiziții Publice am remarcat,pe data de 5 martie, că Primăria Alexandria solicitase o ofertă de cumpărare directă a 80 de selfie stick-uri cu bluetooth. Potrivit descrierii, cele 80 de selfie stick-uri erau extensibile (minim 30 de centimetri), portabile și compatibile cu Android și IOS. Vânzătorul s-a găsit rapid, la numai o zi după publicarea ofertei, fiind vorba despre firma S.C. IT PLUS SHOP SRL din județul Teleorman, care a venit cu cel mai bun preț în contextul dat. Vorbim despre 1.948,80 lei, finanțarea achiziției fiind făcută integral din bugetul local. Nici până astăzi nu știm la cine au ajuns cele 80 de selfie-stick-uri achiziționate de Primăria Alexandria la începutul stării de urgență.
Pe 31 martie, Consiliul Județean Teleorman aproba ca suma de 1.395.419 lei, destinată Spitalului Județean din Alexandria, să fie cheltuită cu medicamente, materiale sanitare, reactivi, prestări servicii, protecția muncii. 1.000.000 lei au fost rezervați achiziției de aparatură medicală. Din acești bani, județul Teleorman a decis să cumpere UN SINGUR VENTILATOR, în valoare de 34 mii lei.
În schimb, au cumpărat 5 aparate de aer condiționat, în valoare de 3000 lei/bucata și 4 lămpi de fototerapie, în valoare de 6000 lei/bucata. Singura achiziție care pare utilă din lista aceea, nefiind specialiști în domeniu, dar lucrând cu bunul simț, constă în cele două mese chirurgicale, în valoare de 110.000 lei/bucata. Restul par a fi cumpărături absolut normale pentru un spital județean, care ar fi trebuit deja să le aibă în dotare de mai mulți ani. Aparatul medical care depistează coronavirusul, promis public de președintele Consiliului Județean Teleorman, Dănuț Cristescu, pe data de 26 martie, nu apărea în lista achizițiilor. El a ajuns mult mai târziu în județ, dar nu este utilizat nici astăzi, pentru că, potrivit managerului spitalului, Alexandru Dobre, procedurile legate de punerea lui în funcțiune durează.
“Acel aparat are mai multe componente. Nu e doar PCR-ul efectiv. Se fac calibrări, testări. V-aș minți dacă v-aș spune o dată exactă când o să fie pus în funcțiune. Firmele care au livrat fac acum instructajul, nu vrem să ne grăbim, să facem lucrurile pe fugă, numai ca să începem testările mai repede. Noi vrem să fim pregătiți să scoatem rezultate corecte. Ținta mea e să avem cât mai repede primele rezultate, dar mai ales, să avem siguranța că acele rezultate sunt corecte. Nu vreau să mă grăbesc în niciun fel. Nu pot să dau termene. Poate fi o săptămână până se vor calibra toate aparatele, până se vor face toate instructajele, poate fi mai mult, nu știu. Poate se vor mai face și niște cursuri. Nu vreau, ca manager, să ne grăbim doar ca să bifăm… Niciodată n-am făcut lucrurile așa. Vreau să am siguranța că totul este în regulă.”
Alexandru Dobre, manager la Spitalul Județean de Urgență din Alexandria
În altă instituție a județului, și anume la Direcția Județeană de Sport și Tineret Teleorman, se căuta, la mijlocul lunii aprilie, o ofertă de cumpărare a unor servicii de tipărire și livrare carduri de vacanță. Vorbim despre vouchere de vacanță pentru 12 salariați, fiecare voucher având valoarea de 1450 lei. Practic, este vorba despre 17.400 lei tipăriți pe carduri de vacanță. În plus, cei de la Sport și Tineret solicitau și o listă cu “locațiile care acceptă cardurile de vacanță”, astfel încât să nu existe discuții când pleacă angajații să se relaxeze.
Pe data de 9 aprilie, în plină stare de urgență, Primăria Alexandria căuta în Sistemul Electronic de Achiziții Publice niște oferte pentru electrocasnice. Vorbim despre un aparat de cafea, un fierbător și un cuptor cu microunde digital. Revenind la achizițiile prioritare în stare de urgență, mai notăm faptul că aparatul de cafea costă 202 lei, fierbătorul 132 de lei, iar cuptorul cu microunde 224 lei. După postarea anunțurilor în SEAP, ofertele nu au întârziat să apară și, la numai o zi mai târziu, problema era ca și rezolvată. Prețul e, de data aceasta, unul decent, însă din nou specificăm faptul că aici e vorba de gest, nu de sumă.
Pe 6 mai, tot în stare de urgență, dar de data aceasta la Zimnicea se căutau serviciile juridice. Primăria Zimnicea bătea palma cu o Societate Civilă Profesională de Avocați din București pentru asigurarea de servicii de consultanți și reprezentare juridică în achiziții publice și corecții financiare. Vorbim, practic, despre asistență juridică în planificarea și derularea procedurilor de atribuire (inclusiv a achizițiilor directe), dar și despre consultanță și asistență în domeniul achizițiilor publice în derularea sau modificarea contractelor de achiziții publice. De asemenea, vorbim aici și despre reprezentare juridică în vederea anulării corecțiilor financiare aplicate în proiectele finanțate din fonduri europene. Desigur, firma de avocatura i-ar putea servi chiar și primarului Petrică Pîrvu, după ce s-a deschis un dosar penal pentru zădărnicirea combaterii bolilor la Parchetul de pe lângă Judecătoria Zimnicea pentru înmormântarea cu alai organizată de el în plină stare de urgență.
Și tot în stare de urgență, Primăria Alexandria s-a gândit că n-ar strica să mai alimenteze și pușculița bisericească. Din bani publici, evident. Astfel, la finalul lunii trecute, pe site-ul Primăriei Alexandria erau încărcate trei proiecte de hotărâre privind alocarea de bani publici către lăcașuri de cult din municipiu. Este vorba despre Parohia “Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, Parohia “Sfânta Cuvioasă Parascheva” și despre Parohia “Sfântul Nicolae”. În cele din urmă, cele trei proiecte au ajuns și pe masa Consiliului Local Alexandria, unde ar fi putut votate chiar în unanimitate, dacă nu s-ar fi opus doi consilieri liberali.
Și astfel descoperim că Parohia “Sfântul Nicolae” din Alexandria va încasa din banii publici o pomană de 40.000 lei pentru acoperirea unei părți din valoarea cheltuielilor efectuate cu lucrările de reparații curente la așezământul bisericesc. O altă parohie, și anume “Sfânta Cuvioasă Parascheva”, primește și ea 30.000 de lei din bani publici, în vederea acoperirii unei părţi din valoarea cheltuielilor efectuate cu înlocuirea mobilierului religios și a obiectelor de cult uzate și deteriorate. Însă, campioana pomenilor din bani publici este, de această dată, Parohia “Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Alexandria, care primește nu mai puțin de 150.000 de lei pentru acoperirea unei părţi din valoarea cheltuielilor efectuate cu lucrările de reparații și dotări (catapeteasma sculptată în lemn de tei, amenajare curte interioară).
Și ca să nu încheiem fără bomboana de pe colivă, finul primarului Victor Drăgușin, Octavian Teodorescu, șef al S.C. Piețe și Târguri Alexandria SRL a susținut în Consiliul local Alexandria că nu mai are cu ce-și plăti angajații, de vreme ce încasările au scăzut cu peste 70% pe fondul stării de urgență, care a determinat populația să circule mai puțin și să aibă nevoie de mai puține locuri de parcare sau de tarabe în piață. Așa că în loc să procedeze ca orice societatea comercială normală și să solicite ajutor de la guvern pentru plata șomajului tehnic, acesta s-a gândit să apeleze tot la nașul Drăgușin. Care are, după cum știm, acces la banii noștri. Și i-a cerut 50.000 de lei pentru plata indemnizațiilor lunii aprilie pentru contractele de muncă suspendate. Bani pe care i-a primit…
Practic, prin adresa 4418/22.04.2020, societatea Piețe și Târguri Alexandria a solicitat majorarea capitalului social prin aportul Municipiului Alexandria cu suma de 50.000 lei. Banii urmau să acopere plata contractelor de muncă suspendate. În adresă, finul primarului explică faptul că activitatea societății a fost restrânsă temporar în toate serviciile și compartimentele. Totuși, nu s-a gândit că procedeze ca orice om normal și să solicite ajutor de la Guvern, ci a mers direct la dezbaterea din comisii a Consiliului Local Alexandria, argumentându-și nevoia. Acolo, i s-a indicat să ceară sprijin de la Guvern, dar Octavian ar fi zis: “Am făcut cererea să fie, dacă iau banii, bine, dacă nu, nu”.
Pandemia de coronavirus a fost pentru unii motiv de sărăcire, iar pentru alții sursă de venit. Norocoșii sunt, însă, tot societățile abonate în mod normal la banul public, așa că pandemia doar le-a sporit profiturile și le-a dat motive în plus să se simtă “utili societății”, deși nu și-au pus problema să doneze și ei o duzină de măști. Două cazuri interesante de acest fel ar fi, fără îndoială, societățile TR Administrare Imobile și Apa Serv SA, ambele societăți care se hrănesc din bugetul public al județului Teleorman și al municipiului Alexandria. Atât TR Administrare Imobile, cât și Apa Serv sunt cunoscute pentru banii publici pe care îi fac pierduți prin buzunarele unor personaje cu afinități politice evidente și oameni de încredere ai sistemului. Vorbim, evident, despre fostul viceprimar al municipiului Alexandria, Lucian Iotu, și despre fostul șofer al deputatului Vali Boboc, Ciprian Gurban, deveniți peste noapte și foarte discret directorii celor două societăți comerciale, abonate la banul public.
Municipiul Alexandria lua, la începutul lunii aprilie, decizia de a achiziționa lavoare stradale, pentru a asigura igiena populației pe timp de pandemie. Chiar dacă ideea părea a fi bună teoretic, practic nimeni n-a prea văzut oameni spălându-se pe mâini la chiuvetele stradale montate de primărie. Totuși, nu aceasta e problema.
Pe data de 10 aprilie, Primăria Alexandria făcea o cerere de ofertă pentru achiziția din bani publici a 10 lavoare stradale, compuse din lavoar de inox, baterie inox cu temporizator, scurgere și suport metalic.
Trei zile mai târziu a venit și oferta, chiar din partea unei societăți care trăiește din banii publici ai cetățenilor Alexandriei: TR ADMINISTRARE IMOBILE, condusă de fostul viceprimar al orașului, Lucian Iotu. Remarcăm abia acum că, deși trăiește din bani publici de când a ridicat capul în lume, Iotu nu s-a oferit să doneze cele 10 lavoare oamenilor din Alexandria, ca să se spele pe mâini în pandemie. Nu! Dimpotrivă! A venit cu un preț de toată frumusețea, și anume 14.500 lei, adică puțin peste 3000 de euro pentru 10 chiuvete utilizabile în aer liber.
Și la Zimnicea avem o situație aproape identică. Este vorba tot despre 10 lavoare stradale cu sifon flexibil și chiuvetă pătrată, pe care orașul le-a cumpărat de la S.C. Apa Serv SA, operatorul județean de apă și canalizare! Adică, o societate care trăiește din bani publici nu poate dona 10 chiuvete populației din Zimnicea, ci decidă să le vândă la nici mai mult, nici mai puțin de 11.728 lei, adică vreo 2.500 euro.
Toate cele 3 societăți de care amintești in articol, au primit ajutor de somaj de la guvern