Val de apeluri false în Teleorman la 112 după cazul Caracal: “Vorba zilei e că-i ținem să aștepte ca pe fata din Caracal, iar înjurăturile sunt în loc de bună ziua”

în Actualitate/Dezvăluiri

Cazul Caracal, în care statul și-a demonstrat incapacitatea de a-și proteja și ajuta cetățenii aflați în situații de vulnerabilitate, a avut, din păcate, și un alt efect secundar: în loc ca populația să ia în serios alertarea autorităților statului, aceasta a considerat că e cazul să pedepsească autoritățile prin apeluri false sau nejustificate la 112. La dispeceratul 112 din Teleorman, numărul apelurilor de acest fel a crescut extrem de mult după cazul Caracal, astfel că în luna iulie a acestui an, apelurile false reprezentau 25% din totalul alertelor primite. La acestea se adaugă și cele nejustificate: oameni care își uită cheile în casă, oameni beți care nu mai știu unde se află, oameni care raportează dispariții fără ca cineva să fi dispărut efectiv sau oameni care cer ajutorul celor de la 112 pentru că nu au curent în casă.

Potrivit unei statistici furnizate la cererea ziarului Liber în Teleorman de la Inspectoratul de Poliție al Județului Teleorman, de la începutul anului și până în prezent, numărul total de apeluri la 112 este de 16.536. Din acestea 2740 sunt apeluri neconfirmate. Numărul apelurilor false a crescut, însă, în luna iulie, după ce cazul Caracal a devenit temă de interes național. Dacă în luna iunie a acestui an vorbeam despre doar 270 de apeluri neconfirmate la 112 dintr-un număr total de 2400, în luna iulie, apelurile false erau de 458 dintr-un total de 2769. Dintre cele 458 de apeluri false, numai 248 au fost sancționate, restul fiind considerate erori umane rezultate din neștiință și, deci, neintenționate.

Am reușit să discutăm cu unul dintre angajații dispeceratului 112, care ne-a povestit că motivele pentru care se sună la numărul de urgență sunt, de multe ori, rizibile:

“Din istoria recentă vă pot da destule exemple. Cineva m-a sunat de câteva ori pentru că nu are curent în casă, după ce echipa CEZ a fost acolo și i-a sugerat să schimbe instalația electrică. Altcineva a sunat pentru că fetița ei minoră ar fi dispărut, pentru ca ulterior să spună că, de fapt, e fugită cu prietenul ei de acasă. Unii au pus mâncare la pisici în fața casei și s-au trezit cu un dulău, rămânând sechestrați în locuință. Am mai avut și un caz amuzant, când un bărbat în stare de ebrietate ne-a mobilizat pe noi să-l căutăm, că nu mai știa unde se află. După Caracal, lucrurile s-au înrăutățit. Vorba zilei la 112 e: <Haideți, bă, mai repede! Ne țineți ca pe aia din Caracal> și este zilnică situația asta.. Iar înjurăturile sunt la ordinea zilei.”

Este important, în acest context, ca măcar populația să fie responsabilă și să ia în calcul faptul că un apel fals, care mobilizează autoritățile, poate determina absența acestora de la un caz real în care o persoană s-ar putea afla în mare pericol. Facem precizarea că numărul de urgență 112 este utilizat EXCLUSIV pentru situații de urgență. O situație de urgență este aceea în care viața oamenilor este amenințată, bunurile sau animalele lor sunt în pericol, cutremure, fenomene extreme și blocaje de artere de circulație, rezultate din accidente. În niciun caz, nu se apelează 112 atunci când situația nu este presantă și nu este vorba despre un pericol iminent. Cu atât mai mult, la numărul de urgență nu se fac farse. Pentru că orice farsă poate determina imposibilitatea autorităților de a ajunge la timp acolo unde chiar există un pericol iminent, iar secundele fac diferența între viață și moarte.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*