Sute de elevi teleormăneni riscă să părăsească băncile școlii în fiecare an, din cauza problemelor familiale

în Actualitatea politică/Educatie

Carmen Dumitrescu

Teleormanul este un județ sărac. Și sărăcia vine la pachet cu multe consecințe, lipsa de educație fiind cea mai gravă dintre ele. În fiecare an, părinții, apăsați de drama de a nu avea pâinea de fiecare zi, decid să plece din țară, lăsându-și copiii acasă. Despărțirea e o traumă în sine pentru cei mici, dar de multe ori, la asta se adaugă și trecerea în responsabilitatea copilului a unor sarcini care îl depășesc. Așa că, în multe cazuri, riscul de părăsire timpurie a școlii crește până la concretizare. În anul 2018, acest risc a fost palpabil în cazul câtorva sute de copii din Teleorman, iar dintre ei, câteva zeci au decis că a merge la școală este prea mult. Așa că au renunțat…

Inspectoratul Școlar Teleorman are în vedere acordarea unei a doua șanse celor care decid să părăsească timpuriu școala, însă aceasta este o acțiune care funcționează la nivelul consecințelor. Pentru că la nivelul cauzelor, pentru unii acum nu se poate face nimic. Și în timp ce sărăcia crește, crește și nivelul lipsei de educație într-un județ care duce lipsa aceasta ca pe o povară de zeci de ani.

Potrivit responsabilului de comunicare al ISJ Teleorman, Oana Stoicescu, numărul elevilor cu risc de părăsire timpurie a școlii este destul de important, ridicându-se la nivelul sutelor, iar cauzele au legătură cu rolul familiei în educația celor mici:  “În învățământul obligatoriu nu există fenomenul de abandon școlar, ci acela de elev cu risc de părăsire timpurie a școlii. La nivel primar, din totalul de 13.197 de elevi, 274 au fost declarați cu risc de părăsire timpurie a școlii, dar dintre aceștia, doar 20 nu s-au mai înscris în anul școlar următor. Din aceștia, o mare parte sunt din mediul rural. Motivele sunt numeroase, dar predomină cel financiar. Mai sunt și cazuri cu familii dezmembrate, cu părinți plecați la muncă în străinătate. La gimnaziu, din 10.563 de elevi, 480 au fost declarați cu risc de abandon, dar dintre aceștia, doar 62 nu au mai fost înscriși în anul școlar următor. Aici e o creștere, pentru că intervin mai mulți factori. Și familia are cea mai mare relevanță printre cauze. La nivel liceal, unde avem învățământ obligatoriu, din totalul celor înscriși la zi, din 4375 elevi înscriși, 310 au fost declarați cu risc de păsărire timpurie și doar 26 nu s-au mai înscris în anul școlar următor. O mare parte din ei sunt recuperați. La clasele a XI-a și a XII-a, unde nu mai este învățământ obligatoriu, din totalul de 4379 de elevi, 134 au fost declarați cu risc de abandon și 48 nu au mai fost înscriși în anul școlar următor.”

Pentru gestionarea acestui risc, există în cadrul Inspectoratului programul “A doua șansă”, un mod de reintegrare a elevilor care au părăsit sistemul. Din 177 de elevi înscriși în ciclul primar, 31 cu risc de abandon și doar 16 nu s-au regăsit în anul școlar următor. La gimnaziu, din 564, 41 aveau risc de abandon și doar 12 nu s-au mai înscris în anul școlar următor. La liceu, cei care se înscriu în programul “A doua șansă” nu prea mai renunță, pentru că au nevoie de diplomă pentru a-și putea continua viața. Din păcate, cu a doua șansă nu se rezolvă decât consecințele. Cauzele, însă, nu pot fi rezolvate doar de ISJ, ci de măsuri sistemice, care să pună la dispoziția populației locuri de muncă și posibilități decente de trai. Până când asta nu se va rezolva, copiii Teleormanului vor continua să părăsească băncile școlii și să muncească cot la cot cu adulții, pentru a le da motive de mândrie părinților care decid, din sărăcie, să-i lase în urmă.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*