S-au jucat, de-a lungul anilor, multe piese de calibru la Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis. Dar „Omul pernă” a fost, probabil, singura care a testat capacitatea publicului alexăndrean de a empatiza cu niște valori speciale. Similară pe anumite segmente cu „Șoareci și oameni” a lui Steinbeck, piesa lui Martin McDonagh vrea să răspundă unei întrebări esențiale, legate de rolul creației artistice. Răspunde ea nevoilor personale ale artistului sau este, de fapt, un mijloc de a determina și modela comportamente?
Avem astfel povestea unui scriitor, Katurian, supus unui interogatoriu dur realizat de doi polițiști ai unui stat totalitar fictiv în legătură cu povestioarele macabre scrise de el. Motivul? Asemănările frapante între poveștile respective și modul de operare al unui asasin de copii, care făcuse deja trei victime. Interogatoriul decurge într-un ritm alert, însoțit de amenințarea că fratele scriitorului, Michal, suferind de o formă de retard intelectual, va fi bătut și executat. Katurian, foarte atașat de fratele său, ajunge să aibă în cele din urmă o discuție cu acesta și află stupefiat că autorul asasinatelor era chiar el, inspirat de poveștile scrise de fratele lui mai mare. Șocul veștii va fi, însă, ameliorat de dorința proprie scriitorului narcisist de a-și conserva opera, indiferent de riscurile și de asumările pe care asta le-ar presupune. Inclusiv propria moarte. Identificarea limitei rezonabile dintre ficțiune și realitate este, de fapt, adevărata provocare a acestei fabuloase piese de teatru. Căci literatura are putere creatoare. Ea poate genera, în egală măsură, binele și răul. Și chiar dacă scriitorul își vede activitatea strict ca pe o eliberare de angoase, cititorul o poate percepe ca pe un îndemn la acțiune, uneori periculos. În esență, această comedie neagră pune sub semnul întrebării autoritatea scriitorului de a oferi repere. Asta îl determină pe Katurian să lupte pentru opera lui și să declare, înainte de a fi executat, că dorința lui cea mai fierbinte a fost aceea de a fi fost un mare scriitor. În ciuda faptului că opera lui „mare” determinase, teoretic și practic, uciderea unor copii. Piesa are o puternică încărcătură emoțională, așa că merită văzută în momentul în care ești pregătit pentru a o înțelege pe deplin.
„Omul pernă” este piesa cea mai cunoscută a unuia dintre cei mai apreciați dramaturgi contemporani. Textul a fost foarte premiat, premiile Olivier și Tony fiind doar două exemple semnificative. De asemenea, autorul Martin McDonagh a fost distins în 1996 cu premiul Critics’ Circle Theatre Awards pentru debut în dramaturgie, iar în 2006 a câștigat Premiul Oscar pentru Cel mai bun scurt-metraj de acțiune, cu filmul „Six Shooter”.