12, decembrie, 2017
Breaking News:

Tudor Chirilă la Ideo Ideis: „Toată lumea ne minte, dar nu asta e problema. Important e să nu ne mințim singuri!”

Carmen Dumitrescu

În cadrul Festivalului de Teatru Tânăr „Ideo Ideis” se desfășoară niște masterclass-uri, ce au drept obiectiv construirea oportunității unui dialog între invitați și participanții la eveniment. Astfel, sunt puși față în față profesioniști din arii artistice variate și tineri ambițioși, în ideea de a ajunge împreună la idei și perspective noi. Anul acesta, festivalul a cuprins două masterclass-uri, moderate de Cătălin Ștefănescu, unul avându-l ca protagonist pe Claudiu Bleonț și celălalt pe Tudor Chirilă.

Actor, muzician, compozitor și producător, Chirilă a jucat până în prezent în 15 spectacole de teatru, în regia lui Alexandru Tocilescu, Alexandru Darie, Alexandru Dabija sau Iarina Damian și a câștigat în 2004 premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar la Gala Premiilor UNITER pentru rolul lui Malvolio din A douăsprezecea noapte. Întâlnirea cu tinerii de la Alexandria a fost, însă, una cu totul și cu totul aparte, Chirilă discutând chiar și problematica minciunii politice, care afectează fie că vrem sau nu, viața fiecăruia dintre noi. El a vorbit despre implicare și despre faptul că, deși nu e preferabil să te arunci în mocirla politicului, nu ai nici dreptul să stai pe margine și să ceri. Mai mult, Cătălin Ștefănescu a dorit să afle de la Chirilă cum abordează problematica minciunii. Și atunci actorul a luat în discuție subiectul comunismului, a cărui plagă purulentă a fost, în fapt, minciuna: „Toți m-au mințit. De la școală am fost mințit și în familie am fost mințit. Am fost învățat să mint. Îmi spunea tata să am grijă să nu spun nimănui că ascultăm Europa Liberă, pentru că s-a zis cu noi. Și eu știam că, pentru a nu se întâmpla ceva rău, trebuia să mint că nu ascultăm Europa Liberă. Sau că nu știm glume despre conducător. Trăiam și atunci în minciună, foarte rar evadam în adevăr. Dar minciuna lasă urme adânci. Minciuna traumatizează spiritul. De aceea, eu nu cred în drama că toată lumea minte. Disimularea face parte din natura umană. Important e să nu ne mințim singuri!”

Chirilă a mai adus în dezbatere și rolul social al actorului, dar și calitățile pe care un actor bun trebuie să le aibă. Iar concluzia a fost aceea că, deși la prima vedere ar părea că școala de teatru te învață să minți și să nu fii prins, de fapt condiția esențială pentru a fi un actor bun este chiar aceea de a nu minți. De altfel, niciun actor bun nu minte. Niciun scriitor bun nu minte. Niciun medic bun nu minte. Binele și Frumosul merg mână în mână cu Adevărul. Pentru că nimic bun nu se construiește în afara autenticității. Și dacă ne mai întrebăm pe viitor cine ne minte, poate că ar trebui să ne pese doar ca răspunsul să nu fie: noi înșine. În rest, adevărul, oricare ar fi el, obișnuiește să iasă singur la suprafață. Esențial e ca ochii noștri să rămână antrenați în a-l percepe clar.

Lasă un răspuns