22, august, 2017
Breaking News:

Spitalul Județean Teleorman – raiul afaceriștilor de carton!

Monica Vasilescu

spitalDacă spunem că afaceriștii de carton au încălecat statul, iar mafia lor a confiscat instituțiile publice, ieșim din grațiile oricărui important pus în funcție de soi și se supără lumea pe noi. Dar cârdășia evidentă și, uneori, demonstrabilă dintre administrație și societăți, publice sau private, devalizează bugetul prin acțiuni cu eficiență discutabilă. ”Descinderea” auditorilor de la Camera de Conturi Teleorman în ograda boss-ului de la spitalul mare scoate la iveală, nu pentru prima dată, cheltuieli nejustificate din banii statului, iar asta este o constatare verificată de organe, nu o presupunere.

În sistemul sanitar al anului 2016, vremurile sunt grele. Recent, instituția însărcinată cu cercetarea modului în care sunt cheltuite resursele financiare publice, între altele, a dat iama în Spitalul Județean din Alexandria și a depistat câteva lucruri în neregulă, atât în ceea ce privește modul de a împărți bugetul sau de a efectua plăți pe lângă lege în conturile arhipline ale firmelor de casă, cât și despre cel mai discutat subiect al momentului – dezinfectanții.

Erori de 204.584.910 lei

Incă de la primul ochi, Camera de Conturi Teleorman a depistat că în exercițiul bugetar al anului 2015, bugetul de venituri și cheltuieli al celei mai mari unități spitalicești din Teleorman nu a fost repartizat pe secțiile și compartimentele din structura spitalului. Din documentele furnizare de entitatea audiată, au rezultat date că aceste deficiențe au fost prezente și în exercițiile bugetare ale anilor 2013 și 2014, conform constatărilor în urma extinderii verificărilor pentru perioada în cauză. Deficiența s-a produs, potrivit explicațiilor date de persoana cu atribuții în acest domeniu, pe motiv că bugetul de venituri și cheltuieli al SJU Alexandria pe secțiile și compartimentele din structura unității sanitare a fost subfinanțat, ceea ce face imposibilă repartizarea pe secții a sumelor. În opinia celor de la Camera de Conturi, nerespectarea prevederilor legale în vigoare se datorează activității necorespunzătoare desfășurate de managementul unității, precum funcționării ncorespunzătoare a controlului intern managerial la nivelul entității. Nivelul erorii este estimat la suma totală de 204.584.910 lei, care reprezintă valoarea prevederilor definitive ale creditelor bugetare previzionate în bugetele de venituri și cheltuieli întocmite de entitate pentru exercițiile bugetare ale anilor 2013 – 2015, care nu au fost repartizate corespunzător. Conform auditorilor, conducerea spitalului a luat la cunoștință și și-a însușit erorile referitoare la acest aspect, nefiind poziții divergete pe acest subiect.

O altă acuză adusă managementului de la spital este aceea că a încheiat aranjamente legale în anul 2015, înainte de stingerea cheltuielilor restante înregistrate la 31 decembrie 2014. După cum arată situația, în perioada 1 ianuarie 2015 – 30 aprilie 2015, au fost încheiate angajamente legale în valoare de 5.766.684 lei, în condițiie în care entitatea înregistra plăți restante în sumă de 3.928.568 lei, din care arierate 1.347.038 lei. Acest aspect a fost motivat de dr. Valentin Filip, șeful unității spitalicești, astfel: ”în anul 2015, au fost încheiate angajamente legale înainte de stingerea datoriilor restante întrucât neîncheierea acestora ar fi dus la blocarea activității zilnice a spitalului, neachiziționarea celor necesare pacienților, sigur ar fi dus la pierderea de vieți omenești”. Aceeași explicație, în alți termeni, a fost dată și de Mirela Bădiță – director financiar contabil, susținută de Mariana Geicu – șef serviciu financiar și persoană desemnată cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu.

Plăți nelegale către SC Salesianer Miettex SRL

O neregulă greu de înțeles pentru omul de rând, dar destul de impregnată în sistem se referă la nerespectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice. Ne referim aici la faptul că auditorii Curții de Conturi din Teleorman au constatat că, în 2014, spitalul a achiziționat, prin procedură internă, servicii de spălătorie și curățătorie uscată, încheind un acord-cadru, pe 36 de luni, din noiembrie 2014, până în octombrie 2017, cu o valoare de 2.162.160 lei, fără TVA, de la prestatorul SC Salesianer Miettex SRL. Aceste servicii de spălătorie au fost achiziționate în condițiil în care în structura organizatorică a spitalului județean erau angajate 10 spălătorese care aveau atribuții în acest domeniu, potrivit fișelor de post. Chiar dacă, printr-un ordin de ministru privind externalizarea serviciilor medicale și nemedicale din unitățile sanitare, personalul care își desfășoară activitatea în zona acestor servicii trebuia preluat  de viitorul prestator, la Alexandria spălătoresele au fost distribuite, pe baza consimțământului exprimat, în structura organizatorică a spitalului, fiindu-le stabilite alte atribuții de serviciu. Mai mult, oamenii Curții au depistat că externalizarea nu s-a realizat în baze legale, în sensul că nu s-a respectat una dintre condițiile obligatorii, și anume, obținerea avizului sindicatelor. Aceștia spun că nu au fost respectate nici etapele obligatorii și nu s-au întocmit documentele necesare externalizării. In plus, încheierea acordului cadru cu SC Salesianer Miettex SRL s-a realizat prin încredințare directă, nu prin procedură de licitație publică deschisă, conform legii. Ca atare, prin efectuarea plăților nelegale, făcute din bugetul spitalului în perioada exercițiilor bugetare 2014-2016 (până la data raportului de control pe care am pus noi mâna), către prestatorul minune, s-a cauzat bugetului un prejudiciu egal cu valoarea sumelor achitate, de 750.056,22 lei.

Valentin Filip a explicat această măsură printr-o nevoie acută. El a precizat că achiziționarea de servicii de spălătorie s-a efectust având la bază referatele de necesitate din care reiese faptul că spălătoria nu mai îndeplinea condițiile igenico-sanitare, utilajele erau depășite fizic și moral, neputând face față volumului mare de activitate. În baza unui studiu de fezabilitate s-a decis contractarea acestui serviciu. Și, pentru că știm că o firmă precum Salesianer Miettex nu vine întâmplător în Alexandria, oricât de mare ar fi necesitatea unei lustruiri a spitalului, ne-am interesat de câți bani a mai spălat ea în trecut și am aflat, așa cum arată datele de la Ministerul Finanţelor Publice, că în 2012 compania a obţinut un profit de 3,7 milioane lei. Anul trecut, firma din Austria a înregistrat în România afaceri cu 15% mai mari faţă de 2012, când a raportat 17,5 milioane lei (4 milioane euro).

Dan Condrea a sifonat fonduri publice și în Teleorman

Din scandalul diluanților de la Hexi Pharma CO SRL nu putea fi exclus Teleormanul, care are și el destule contracte cu firma controversată. De data aceasta, auditorii Curții de Conturi au dat peste sora mai mica a dotatei societăți, care are și ea o cifră de afaceri deloc de lepădat. SC Medical Cleaning SRL este una dintre firmele la care Dan Condrea era majoritar (deţinea 60 la sută din acţiuni). Societatea care se ocupă de curăţenie a fost înfiinţată în 2003 și are în prezent 247 de angajaţi, iar în 2014 a declarat un profit net de aproape 800.000 de lei.

Ca urmare a verificărilor efectuate asupra modului de angajare, lichidare, ordonanțare și plată a cheltuielilor de deratizare și dezinsecție efectuate la nivelul spitalului județean, s-a depistat că, în exercițiul bugetar din 2015, Spitalul de Urgență din Alexandria a achiziționat, prin procedură de achiziție cumpărare directă, servicii de dezinsecție și deratizare în sumă totală de 40.920 lei și a achitat pentru aceste servicii 25.464 lei, furnizorului SC Medical Cleaning SRL. Aceste servicii au fost achiziționate în condițiile în care structura spitalului este organizat și funcționează serviciul de Prevenire și Control al Infecțiilor Nosocomiale (SPCIN). Aici își desfășoară activitatea nouă persoane, dintre care: un șef serviciu – medic epidemiolog, patru asistenți medicali de igienă și patru agenți de dezinfecție, dezinsecție și deratizare. În fapt, prin contractarea unui prestator din afara spitalului, s-a externalizat  o parte din activitatea de prevenire și control a acestor infecții, aflată în competența expresă a SPCIN, care reprezintă sarcini de serviciu ale personalului, care este remunerat pentru asta. Evident, nici de data acesta nu au fost respectate prevederile legale privind externalizarea. Iar asta nu e tot. În exercițiul bugetar al anului 2013, spitalul a achiziționat, prin cumpărare directă, de la furnizorul în cauză servicii de dezinsecție în sumă de 856 lei și a plătit pentru ele  și cele luate în 2012 o valoare de 8.687,68 lei. În 2014, prin aceeași metodă de cumpărare, unitatea spitalicească a luat de la SC Medical Cleaning SRL servicii în sumă de 27.765 lei, achitând 28.620,69 lei. În 2016, până la data raportului de control la care facem referire, firmei i-au intrat în conturi 10.168 lei. Conform auditorilor, s-a cauzat un prejudiciu de 82.940,37 lei, pentru care s-a dispus recuperarea sumelor.

raport curte

Lasă un răspuns