18, iulie, 2018
Breaking News:

Podul de peste Vedea nu cade, dar nici bine nu stă…

Carmen Dumitrescu

Multă vreme, îngrijorarea publică legată de situația podului de peste Vedea, intrat în reabilitare în anul 2016, avea legătură doar cu așteptarea și timpul pierdut, pe fondul impunerii circulației pe o singură bandă. Apoi, după ce au început să apară gropi din ce în ce mai adânci, dar și fisuri vizibile cu ochiul liber în structura de rezistență a podului, tema îngrijorării s-a schimbat. În sensul că mulți au început să creadă și chiar să afirme public că autoritățile sunt inconștiente, permițând circulația pe un pod ce stă să cadă. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care a preluat responsabilitatea podului de la municipalitate nu s-a remarcat prin vreo nevoie de comunicare deosebită, astfel că nivelul de nerăbdare a crescut în paralel cu acela de îngrijorare. Și pe bună dreptate, observând cum cad bucăți de pod și cum se fisurează părți ale acestuia de la o zi la alta, subiectul podului de peste Vedea a urcat rapid în topul preocupărilor generale ale populației din județ, alături de foame și de lipsa locurilor de muncă. În continuare, făcând o corelare între declarațiile responsabililor și felul în care arată podul, e greu de crezut în stabilitatea acestuia. Dar nici inconștienți nu-i putem considera pe cei care țin pe umerii lor responsabilitatea a sute de vieți. De data asta, avem și o veste bună: lucrările la pod s-au reluat și constructorul promite că totul va fi gata în aproximativ două luni. Problema e că la momentul intrării podului în reabilitare, tot două luni de executare a lor au fost promise, așa că e greu să mai crezi în cuvinte și declarații de presă.

Siguranța, o chestiune de cuvânt

Într-o zi, pe o cunoscută pagină de Facebook – Alexandria, Teleorman, România – au fost postate fotografii care arătau felul în care podul de peste Vedea se dezintegrează văzând cu ochii. Imaginile erau făcute de sub pod și demonstrau că nu e tocmai sigur ca mașinile să circule pe acolo fără probleme. Gândul că inconștiența factorilor responsabili ar fi putut determina reale tragedii, nu doar așteptări cu zecile de minute la pod, ne-a determinat să vrem și noi niște puncte de vedere pe această temă. Cei de la CNADNR, veniți la Alexandria pentru a da startul reluării lucrărilor, au asigurat alexăndrenii, în cadrul unei conferințe de presă, că podul de peste Vedea nu cade și că defecțiunile constatate inițial sunt aceleași cu cele constatate în prezent. Dan Popescu, reprezentantul CNADNR, ne-a asigurat de același lucru, fără prea multe argumente, dar punându-și la bătaie cuvântul de onoare: “Nu e așa! Nicio secundă oamenii nu au fost puși în pericol. Nici până acum, nici de acum încolo. Eu acum vin de sub pod. Nu are nicio relevanță ce se vede. Unii se pricep la agricultură, alții la cuvinte, alții la poduri. N-am argumente exacte, dar poți să mă crezi pe cuvânt. N-a fost niciun fel de risc. Podul este consolidat, inclusiv pilonii ce sunt în apă. ” De cealaltă parte, Victor Drăgușin nu ne dă prea multe asigurări (pentru că el cu ziarul Liber în Teleorman a rupt orice formă de dialog), dar se victimizează în stilul caracteristic în comunicate de presă. Aruncând, ca de obicei, pisica în ograda CNADNR, Drăgușin se plânge în comunicatul de presă, transmis presei și blogger-ilor, nu și nouă, că CNADNR nu-și face treaba, astfel încât a fost obligată biata municipalitate să intervină personal pentru a astupa gropile apărute în asfalt: “Vom repara temporar acele gropi, așa cum am mai făcut de trei ori în ultimul timp și solicit public tuturor celor responsabili de această lucrare și de acest sector de drum să își ia responsabilitățile în serios, să dea dovadă de profesionalism, să trateze această lucrare cu maximă seriozitate și să nu uite că sunt DIRECT RĂSPUNZĂTORI pentru siguranța soferilor care zilnic trec peste acest pod.” Ei bine, aceste ultime cuvinte ale lui Drăgușin n-au deloc rolul să ne liniștească. Dar probabil că asta ni se întâmplă din cauza manipulărilor lui Cioloș, care-l acoperă pe Iohannis în timp ce umblă prin țară cu bricheta aprinsă, pentru a da foc cluburilor.

Demisii, manipulare și perdele de fum

Povestea podului de peste Vedea rămâne una importantă. Din păcate, pentru că nu mai vin alte campanii electorale prea curând, nu trebuie să fim foarte optimiști cu privire la termenul de finalizare a acestei lucrări. Înarmați cu răbdare, dar și cu mult curaj, vom mai trece cu siguranță podul în exact aceleași condiții ca și până acum. Interesant e că spiritele par să se precipite. În timp ce Dan Popescu spune că “Drăgușin habar nu are despre ce vorbește, dar îi place să se audă comentând” (ceea ce nu e departe de adevăr în multe situații), primarul Alexandriei cere demisii: “Consider că în toată această perioadă de când podul a intrat în reabilitare, șeful Secției de Drumuri Naționale Alexandria a dat dovadă de totală neimplicare și iresponsabilitate, și de aceeea îi solicit public demisia.” Așa, de dragul scandalului, situația arată promițător. Drăgușin pare un pachet de nervi, țipă la telefon, se agită să dea explicații care mai de care mai docte, în timp ce CNADNR mai mult tace și lasă spectacolul să continue.  Dincolo de perdeaua de fum, însă, lucrurile arată cu totul altfel. Drăgușin trebuie să schimbe directorii, după preluarea puterii de către PSD și caută nod în papură chiar și celor care n-aveau nicio responsabilitate în problemă, așa că manipulează din greu.

CNADNR știe că lucrările vor mai dura, așa că are grijă să tacă, pentru că oricum, câinii sunt făcuți să latre: „S-a dat ordin de reîncepere a lucrărilor, pentru că s-a adjudecat și contractul de lucrări suplimentare. Dacă vremea permite, sperăm să meargă repede totul. Ce mă îngrijorează pe mine e că peste lucrările astea suplimentare, ei au termen 28 de zile. Nu știu cum se pot încadra în aceste 28 de zile. Timpul de muncă e scurt, e important să fie condiții meteo favorabile, pentru că dacă plouă, nu poți să pui hidroizolația. Asta e îngrijorăror, că nu știu dacă îi ajută vremea, forța de muncă, dar am văzut că ei bunăvoință au.”

În tot acest timp, firma care se ocupă de reabilitarea podului, S.C. Freyrom prosperă.  Gurile rele zic că administrațiile pesediste dau mult de lucru societății în cauză, iar acesta nu este în mod necesar un lucru rău. Ceea ce bate la ochi în mod deranjant e faptul că noi am observant zelul muncitorilor în toată această perioadă și bănuim se putea face o alegere mai bună. Până una alta, noi reținem faptul că podul de peste Vedea nu cade, dar nici bine nu stă. Și mai înțelegem că, deși structura de rezistență a acestuia pare total compromisă la o vedere superficială, nu trebuie să ne facem probleme, pentru că oamenii ne-au cuvântul lor că nu ni se va întâmpla nimic acolo. Desigur, e același cuvânt care proclama finalizarea reabilitării podului în două luni. Dar nu ne mai complicăm noi cu detalii de genul ăsta. Ei să doarmă liniștiți, că noi răbdare avem de când ne știm!

 

 

 

 

Lasă un răspuns