11, decembrie, 2018
Breaking News:

EXCLUSIV! Paza lui Dragnea n-a trecut primejdia rea. Cum a dat Consiliul Județean Teleorman o țeapă de miliarde statului român?

Carmen Dumitrescu

Despre Consiliul Județean Teleorman doar naivii mai pot spune că e o instituție respectabilă. Și, cumva, asta nu se întâmplă din vina angajaților, care fac ce li se spune, ci din aceea a oamenilor care au dat startul unei ticăloșii fără margini ce vine din vremuri vechi: vremurile în care Dragnea începea să se bucure de gustul puterii și al banului nemuncit. Povestea Corpului Gardienilor Publici, transformat mai apoi în Direcția de Pază a Județului Teleorman, este una șocantă, atât prin prisma numărului mare de ilegalități pe care le cuprinde, cât, mai ales, prin faptul că obiceiul fentării legilor pare a se moșteni de la Liviu Dragnea (inițiatorul) către Adrian Gâdea și Dănuț Cristescu, cei doi președinți ai Consiliului Județean Teleorman, care au făcut tot posibilul să conserve practicile începute de Liviu Dragnea. Și ne vom opri acum doar asupra unui segment al neregulilor întâmplate, care vizează paza județului Teleorman și felul în care Dragnea a vrut s-o transforme într-o afacere profitabilă, din care să le iasă bani apropiaților, până când abuzurile nu s-au mai putut ascunde. Și atunci s-a luat singura decizie posibilă: desființarea Direcției de Pază a județului și recuperarea prejudiciului adus statului român dintr-o sursă încă incertă…

Gardienii lui Dragnea

Ideea utilizării Corpului Gardienilor Publici Teleorman în scopuri comerciale i-a aparținut, în mod evident, lui Liviu Dragnea. Scopul oficial al instituției era acela de a asigura paza unor obiective de interes public, însă Liviu Dragnea, împreună cu Marian Popa, comandantul gardienilor, numit de Dragnea în 2001, a făcut tot ce e a fost necesar pentru ca instituția să devină o veritabilă societate comercială ce făcea afaceri, prin compensare cu îngrășăminte chimice de la Combinatul Turnu SA. În anul 2005, în luna martie, un Control al Curții de Conturi a zdruncinat din temelii întreaga afacere. În raportul de control nr. 8/21.03.2005 era scris în clar faptul că Corpul Gardienilor Publici Teleorman avea obligații de plată, reprezentând contribuțiile de 24,5% pe anul 2003 și respectiv 22% pe anul 2004 ale angajatorilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, în valoare de 5.604.716.295 lei. Mai mult, la finalul anul 2004, Corpul Gardienilor Publici mai avea o obligație de plată și către Fondul Național Unic al Asigurărilor de Sănătate, în sumă de 1.644.697.021 lei. La acestea se mai adăugau sume de plată către Fondul de șomaj și către asigurările de accidente în muncă și boli profesionale. Practic, instituția, aflată în subordinea Consiliului Județean Teleorman, condus de Liviu Dragnea, nu a plătit în niciun fel contribuțiile angajaților la stat, ceea ce a dus la o sesizare a Tribunalului Teleorman în vederea stabilirii răspunderii juridice și obligării Corpului Gardienilor Publici la plata sumelor în cauză.

Răspunsul lui Marian Popa, fostul comandant al Corpului Gardienilor Publici, în fața probelor care demonstrau furtul banilor publici

Întrebat despre motivele care au generat neplata acestor datorii la stat, colonelul Marian Popa, om apropiat al lui Liviu Dragnea, a spus: “Nu au fost virate sau au fost virate cu întârziere, deoarece în perioada respectivă, beneficiarii serviciilor noastre nu au achitat la timp contravaloarea acestora. De asemenea, mai fac precizarea că, pentru o parte din serviciile prestate, S.C. Turnu SA și SNP Petrom, nu am fost plătiți în numerar.” Mai mult, el recunoaște că sancțiunea primită a fost “corectă și binevenită” și că “în viitor voi fi mult mai atent la întocmirea documentelor ce privesc desfășurarea activităților instituției”. Cu alte cuvinte, omul preferă să fie considerat prost, nu hoț, și susține că totul s-ar fi tras de la incompență. Realitatea era, însă, cealaltă și asta s-a demonstrat pe parcurs. Astfel, Corpul Gardienilor Public a rămas cu datorii de 7 miliarde de lei la stat, la care se adăugau alte 3 miliarde penalități.

Cum fentezi ANAF-ul ani la rândul?

În situația aceasta, ceva trebuia făcut pentru a acoperi felul în care Corpul Gardienilor Publici era, de fapt, o afacere privată a lui Dragnea în asociere cu prietenii lui și mai ales, pentru a masca datoriile acestea uriașe, așa că lui Dragnea i-a venit altă idee: înființarea Direcției de Pază a Județului Teleorman, subordonată și ea Consiliului Județean Teleorman. Practic, se dorea transformarea unei instituții în alta nouă, dar cu datoriile preluate din trecut și cu speranța că în timp se vor încheia suficiente contracte pentru a acoperi uriașa sumă și scandalul public care ar fi putut să rezulte de aici. Pe 21 decembrie 2005, Liviu Dragnea își punea semnătura pe o hotărâre a Consiliului Județean Teleorman, prin care Consiliul Județean prelua patrimoniul Corpului Gardienilor Publici, pe care ar fi urmat să-l repartizeze consiliilor locale ale orașelor Roșiorii de Vede și Videle, în vederea înființării polițiilor comunitare, precum și Direcției de Pază a Județului Teleorman.

Hotărârea prin care Liviu Dragnea preia patrimoniul Corpului Gardienilor Publici și îl transferă Direcției de Pază a județului Teleorman

Apoi, începând cu data de 1 august 2005 se înființează, tot sub semnătura lui Liviu Dragnea, Direcția de Pază a județului Teleorman, datoriile Corpului Gardienilor Publici fiind transmise noii instituții, încercându-se astfel fentarea statului român. Direcția de Pază a județului Teleorman avea, drept obiect de activitate, asigurarea pazei obiectivelor de interes județean, care nu au asigurată paza cu jandarmi sau polițiști.

În timp, nimeni nu reușește să facă nimic pentru acoperirea uriașei datorii, dar instituția încheie în continuare contracte de prestări servicii cu diverse instituții publice și agenți economici. La sfârșitul lunii iunie 2016, Direcția de Pază avea contracte cu: Consiliul Județean Teleorman (Centrul Militar Județean Teleorman, Inspecția de Prevenire și Centrul de Sănătate din Deparați), Muzeul Județean Teleorman, Trezoreria Turnu Măgurele, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Teleorman, Complexul de servicii pentru persoane adulte cu handicap Videle, Centrul pentru mama și copilul supuși violenței domestice Roșiorii de Vede, Căminul pentru Persoane Vârstnice Furculești, Primăria Comunei Brânceni, precum și cu doi agenți economici: S.C. Agricover SRL și S.C. Biso România SA. Valoarea lunară a încasărilor la acel moment era de 111.326 lei.

Călăi și victime…

La momentul 2016, director al Direcției de Pază este Marian Potbăniceanu, numit în fruntea instituției în luna mai a anului 2013. Valoarea contractelor nu mai era substanțială, ca în trecut, și pentru că, între timp, Dragnea își înființase propria firmă de pază, celebra  Europrotect Security, iar oamenii apropiați lui deja își făcuseră propriile firme de pază. De altfel, Potbăniceanu este și ultimul director al instituției, desființate în cele din urmă tot de către Consiliul Județean.

În aceeași perioadă, directorul Potbăniceanu îi solicita președintelui de Consiliu Județean de la vremea aceea, Adrian Gâdea, o analiză a situației grave în care se găsea instituția, derivată din incapacitatea de plată a obligațiilor restante, a cărei consecință nu putea fi decât imposibilitatea continuării activității. Și cum situația era imposibil de redresat, în contextul în care nu existau surse de venituri care să acopere măcar o parte însemnată din datorie, Direcția de Pază, prin director, îi solicita lui Adrian Gâdea declararea procedurii de insolvență.

Adrian Gâdea, însă, n-a vrut acest lucru, în contextul în care insolvența Direcției de Pază ar fi putut determina ANAF-ul să pună poprire pe conturile Consiliului Județean Teleorman. Așa că Potbăniceanu n-a avut altă soluție decât să înceapă să trimită oamenii, pe rând, în șomaj. Încetul cu încetul, Potbăniceanu s-a trezit că a rămas singurul angajat al instituției. Abia atunci s-a dat hotărârea de închidere a Direcției, iar ultimul director și-a dat demisia și a stins lumina…

În ședința Consiliului Județean Teleorman din 26 iulie 2016, consilierii au aprobat Hotărârea nr.108 din 26 iulie 2016, prin care se dispunea încetarea activității prin dizolvarea Direcției Generale de Pază a Județului Teleorman. Documentul a fost trimis imediat către ANAF, ajungând în atenția lui Lefterie Comănescu, care trebuia să găsească o formă de recuperare a banilor. Evident, nu s-a găsit…

Între timp, Consiliul Județean, de data aceasta prin vocea lui Adrian Gâdea îi cere ultimului director, Marian Potbăniceanu, să asigure mijloacele necesare asigurării pazei pentru păstrarea în siguranță a activelor și arhivei instituției. Și desi, acesta a transmis răspuns prin care solicită constituirea unei comisii în vederea preluării de către Consiliul Județean a patrimoniului Direcției de Pază și soluții pentru păstrarea în siguranță a arhivei, lucrurile au rămas neclare. L-am contactat, din acest motiv, pe Dănuț Cristescu, pentru a-l întreba ce ne poate spune despre situația Direcției de Pază a județului. Răspunsul a fost cel puțin interesant: “Direcția de Pază avea în momentul în care eu am venit vicepreședinte la Consiliul Județean o datorie foarte mare, preluată de la Gardienii Publici. Era o sumă foarte mare, de 4, 5 miliarde, apoi a crescut, pentru că nu s-au plătit dările către stat și sigur că s-au impus penalități. Nu știu de ce nu s-a plătit la stat. Dar atunci când Corpul Gardienilor Publici a fost preluat, el a fost preluat și cu datoriile respective. Direcția de Pază a funcționat foarte bine, în sensul că aveau contracte, dar fiind această datorie foarte mare, nu s-a mai putut merge mai departe. Totdată, exista prevedere în lege în sensul că legea nu ne permitea să angajăm mai mulți oameni și, implicit, nu puteam mări numărul de contracte cu instituțiile statului sau cu alți agenți economici. Și atunci nu puteai avea un profit atât de mare ca să acoperi datoria. Nu știu de ce a preluat Consiliul Județean această instituție, era în 2005, domnul Liviu Dragnea era președinte. Ministerul Finanțelor Publice a transmis o adresă către Direcția de Pază pentru sumele datorate de ei. Impunându-le să plătească într-un termen mai lung, apoi mai scurt, având în vedere că urma o poprire pe conturile Direcției de Pază. Așa că a trebuit să urmăm procedura desființării acestei instituții și, implicit, intrarea în insolvență. Oamenii care erau angajați s-au angajat în alte instituții, o parte au intrat în șomaj.”

Plângere anonimă din anul 2005 către Direcția Finanțelor Publice Teleorman

Despre datoria uriașă la statul român nu știe acum nimeni cine o va plăti, deși se vorbește despre faptul că ultimul director al instituției ar putea fi tras la răspundere pentru tot ce s-a furat înaintea lui. Deși nu admite această posibilitate, Dănuț Cristescu spune că nu are cunoștință despre modul în care statul își va recupera banii din această poveste care parcă nu se mai termină. Însă, în luna septembria a acestui an, ANAF a convocat la audierea privind angajarea răspunderii solidare chiar pe ultimul director al instituției, Marian Potbăniceanu, pentru suma de 1.866.839 lei. Asta în ciuda faptului că ANAF știe încă din anul 2005 despre adevărații prădători ai banului public. Pentru că o plângere anonimă a ajuns atunci pe masa ANAF, care, însă, a permis ca neregulile din Direcția de Pază să se mai extindă pentru încă treisprezece ani. În respectiva plângere erau menționate următoarele aspecte: “Ne adresăm dumneavoastră, întrucât nu mai știm unde anume să ne mai putem adresa, nu mai știm cine poate aplica ceva fără să intervină domnul Marian Popa, șeful Corpului Gardienilor Publici. Instituția noastră are la Ministerul de Finanțe o datorie de 7 miliarde de lei și un sechestru de 3 miliarde lei. Având în vedere situația prezentată, deja la nivelul orașelor Roșiorii de Vede și Videle s-au organizat Poliții Comunitare, ori domnul Popa spune că nu are ce să repartizeze, întrucât este sub sechestru la Finanțe, dar dorește a le împărți datoriile sale de 7 miliarde. Dacă așa stau lucrurile, Direcția Finanțelor Publice nu mai are decât 25 de zile la dispoziție să-i recupereze, întrucât după această dată se va schimba angajatorul și așa speră domnul Popa să treacă totul la Consiliul Județean și să tergiverseze prin instanță cu dumneavostră 2 – 3 ani, timp în care pe bunurile sechestrate nu se mai poate lua nimic.”

Vă întrebați, probabil ce mai face domnul Marian Popa? E bine, sănătos, pensionar… Nu face pușcărie… De domnul Dragnea sigur nu vă întrebați ce mai face, pentru că știți… se ocupă în continuare de perpetuarea practicilor pe care le-a aplicat în Teleorman.

 

 

Lasă un răspuns