11, decembrie, 2018
Breaking News:

După ce a supravegheat asistații social din Zimnicea, Geanina Cozaru a devenit managerul unui spital în care angajații mor sub ochii colegilor

Geanina Cozaru (fostă Andrei), în spatele primarului Petrică Pîrvu

Carmen Dumitrescu

Cel mai mare risc, atunci când alegi să porți o pălărie mai mare decât ți-e capul, e să te trezești incapabil să gestionezi situații de viață și de moarte. În plus, s-ar putea nici să nu înțelegi dimensiunea problemelor și să tratezi chiar și dezastrul în bătaie de joc. Nu de alta, dar pentru a conștientiza gravitatea unor lucruri, ai nevoie și de niște capacități intelectuale certe. De aceea, faptul că la Zimnicea a fost desemnat un manager care, în trecutul lui nu prea îndepărtat, supraveghea activitatea asistaților social, este, la modul metaforic, o crimă în sine. Un domeniu atât de important precum sănătatea nu poate fi pus în mâinile unor persoane care nu demonstrează niciun fel de abilități reale în înțelegerea și gestionarea problemelor extrem de sensibile care apar. Cu toții ne amintim de Carmen Vătafu, asistenta medicală de la Spitalul Zimnicea, care a decedat la scurt timp după ce semnele rupturii de anevrism s-au manifestat sub ochii colegilor ei. Mai interesant a fost faptul că în ziua aceea, a decesului asistentei medicale, am contactat-o pe Geanina Cozaru, pentru a înțelege care este poziția spitalului în raport cu acest deces. Era duminică și doamna manager ne-a spus ferm: “Îmi cer scuze, dar eu duminica și la ora asta nu dau declarații”. Atitudinea acesta ne-a pus pe gânduri, motiv pentru care am decis, chiar în momentul acela, să investigăm situația doamnei manager și, mai ales, competențele sale profesionale. Asta în contextul în care calități umane a demonstrat că nu prea are. Și ce am descoperit ne-a pus și mai tare pe gânduri.

Schimbi numele, schimbi norocul…

Declarația de avere a Geaninei Andrei, din vremea în care supraveghea spațiile verzi la Primăria Zimnicea

Geanina Cozaru nu s-a numit așa pe vremea când lucra în Primăria Zimnicea și supraveghea activitatea asistaților social. Ci Geanina Andrei, nume preluat prin căsătoria cu Andrei Laurențiu. În anul 2017, însă, căsătoria celor doi s-a încheiat oficial, iar Geanina a revenit la numele ei de fată, și anume Cozaru. Schimbarea numelui a însemnat și o schimbare a norocului, căci fosta angajată a Primăriei Zimnicea, specializată în observarea spațiilor verzi, a decis să dea examen de ocupare a postului de manager al Spitalului Zimnicea, fără a avea nicio legătură cu acest domeniu, zicem noi, foarte dificil, care pune adesea în situații complicate chiar și somitățile din medicină, darămite pe o angajată fără calități de la primărie.

Hotărârea judecătorească prin care Geanina Andrei își schimbă numele

Totuși, Geanina și-a ales bine momentul în care să încerce această cale, căci pe 14.10.2016 se dădea anunțul de concurs, pe 15.11.2016 se publicaseră deja rezultatele finale, iar pe 16.11.2016, Vlad Voiculescu, ministru al Sănătății, dădea o ordonanță de urgență, care viza eliminarea numirilor pe linie politică în spitale. Cu alte cuvinte, Geanina nu a dat concursul pe legislația propusă de Vlad Voiculescu, ci pe vechea legislație.

Rezultatul final intermediar al Geaninei Andrei la examenul de angajare, în care a concurat singură.

Motivul pentru care Petrică Pîrvu, primarul de la Zimnicea, s-a grăbit în asemenea fel a fost acela că fostul manager al spitalului din oraș, Gheorghe Dincă s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 25 noiembrie 2010 – 19 februarie 2014, întrucat a exercitat simultan și calitatea de reprezentant al orașului Zimnicea în Adunarea Generala a Acționarilor la SC Apa Serv SA Alexandria. În acest context deosebit de norocos a ajuns fosta Geanina Andrei, supraveghetor al felului în care își făceau treaba asistații social de la Zimnicea, actuala Geanina Cozaru, manager de spital orășenesc, cu multiple atribuții și responsabilități pe care nu le înțelege câtuși de puțin, în ciuda notei mari obținute la concurs. În acest moment, Geanina Cozaru încasează anual suma de 54.702 lei.

 

Tragedii mari și mici

Moartea asistentei Carmen Vătafu, un om extraordinar, așa cum susțin toți cei care au cunoscut-o, ne-a atras atenția nu numai nouă, ci și oamenilor din spital, asupra condițiilor în care oamenii de acolo muncesc. Și respectarea condițiilor de lucru este sarcina directă a managerului unității, care ar trebui să aibă grijă ca personalul să nu moară din  cauza nerespectării unor norme legale și de bun simț. Dar, mai obișnuită să supravegheze spațiile verzi, Geanina Cozaru n-a avut nicio străbatere la auzul morții unei subordonate la locul de muncă. Cu toate acestea, una dintre colegele de sistem ale asistentei a notat imediat pe Facebook situația reală: “Privim cum se fac nedreptăți și cum suntem neînteleși și solicitați maxim în timpul gărzilor, pentru că suntem puțini, pentru că cei care-ar trebui să ne înțeleagă nu ne iau în seamă, privim și tăcem. Până când și cu ce preț? Și-uite așa asistăm neputincioși cum o colegă de-a noastră, din spital, intră în comă în timpul turei de noapte. Până când mai băgăm capul sub nisip? Și pentru cine? De câte ori am scris câte ceva am primit aprobare doar din partea câtorva oameni, prea puțini pentru a reuși să facem lumină, prea puțini curajoși și demni. Să tăcem în continuare pe principiul :,,dacă eu n-am pățit nimic, nu ma interesează.”  Mi-e lehamite!  Fetele din spital se luptă cu câte 40 de bolnavi pe tură,nu mai vorbesc de UPU județean, noi ne zbatem cu câteva ambulanțe vechi și terminate și facem ture dupa ture să fie bine. Se știe prea bine cu ce probleme se confruntă sistemul și totuși muncim, muncim până la epuizare. De ce? Unde sunt banii ? Banii pacienților pentru medicație, banii noștri înjumătățiți de impozite către stat, bani pe care-ar trebui să se cumpere mașini, să se facă angajari, să se cumpere medicamente.”

Imediat după decesul lui Carmen Vătafu, cei de la ITM Teleorman au efectuat un control la Spitalul Zimnicea, pentru a verifica felul în care se desfăoară acolo activitatea, din punctul de vedere al legilor din domeniul muncii. Rezultatul? Deși amenda a fost mică, neregulile au arătat că poate nu a fost chiar cea mai bună idee să numești manager la spital pe o femeie care n-are altă calificare în viață decât aceea de a verifica munca la mătură și la spațiile verzi. Potrivit concluziilor ITM Teleorman, inspectorii de muncă au verificat respectarea prevederilor legale privind timpul de lucru, respectarea clauzelor contractului individual de muncă, a repausului zilnic şi săptămânal, precum şi a respectării prevederilor Regulamentului Intern. În urma anchetei s-a stabilit că ora de începere a activităţii şi cea de sfârşit nu a fost mereu evidenţiată de către angajaţi. De asemenea, angajaţii au făcut în perioada verificată multe ture de 12 ore muncă / 12 ore odihnă, în condiţiile în care sunt recomandate turele de 12 ore muncă / 24 ore odihnă. ”În urma verificărilor efectuate prin sondaj, a rezultat faptul că au fost angajaţi cărora nu li s-a asigurat repausul săptămânal obligatoriu de 48 de ore consecutive. În urma controlului, ITM Teleorman a dispus opt măsuri cu termene ferme de intrare în legalitate, au fost aplicate două avertismente şi o amendă contravenţională în cuantum de 1.500 de lei”, arată ITM.

La toate aceste abateri se adaugă o atitudine absolut anormală a managerului spitalului în raport cu moartea unei angajate, care a suferit o ruptură de anevrism la locul de muncă, sub ochii colegilor săi, și prezenta simptomatologia evidentă afecțiunii (durere de cap și vedere afectată).

Potrivit surselor noastre din spital, sunt și mai multe nereguli decât cele prezentate de noi aici, dar oamenii se tem să discute despre ele, pentru că se știe că un om care nu are nici inteligența, nici calificarea necesare va lua orice critică la modul personal și se va răzbuna. Până una alta, adevărul poate fi sintetizat fără prea mari dificultăți: când pui soarta unui spital de oraș în sarcina unei foste angajate de la primărie, tragediile nu vor întârzia să apară.

 

Lasă un răspuns