liberinteleorman.ro

“Bullets over Lipscani”, o comedie cu și despre Dumnezeu, a făcut furori la Alexandria

21 august 2014

bullets over lipscaniCarmen Dumitrescu
Festivalul Ideo Ideis a reușit să aducă la Alexandria spectacole de o profunzime aproape dureroasă. Pe parcursul primelor trei seri ale festivalului, alexăndrenii au avut prilejul de a plânge și de a râde în reprize consecutive, dirijați, în mod inteligent, de niște actori profesioniști, care au demonstrat că mesajul artistic poate fi transmis mai departe făcând abstracție de condițiile oferite de Casa de Cultură a municipiului. O nuvelă a lui Woody Allen, transformată într-o comedie alertă, a adus la festival un număr însemnat de alexăndreni, care s-au bucurat de profunzimea unei spectacol absolut remarcabil. O comedie cu și despre Dumnezeu, cu și despre moarte, cu și despre filosofie a reușit să ridice în picioare un public eterogen care a înțeles că în teatru, ca și în viață, lucrurile cele mai complicate trebuie tratate în notă comică. Astfel, o tănără misterioasă, cu multiple identități, ajunge în biroul unui detectiv particular, formulând o cerere cel puțin absurdă: identificarea lui Dumnezeu. Într-o notă umoristică dureroasă, detectivul îl trece pe Dumnezeu prin filtrul unui artist ateu, prin experiența culturală a unui evreu, dar și prin ochii Papei. Constată, în cele din urmă, că Dumnezeu e mort și e bine păzit la morgă de politiști convinși de faptul că moartea lui Dumnezeu n-a fost accidentală. Ducând firul investigației mai departe, detectivul descoperă că filosofia și cultura sunt toate pervertite de idei preconcepute și că Dumnezeu putea fi foarte bine ucis de tânăra misterioasă care i-a trecut pragul în prima instanță. Face apoi un pariu cu moartea, pe care-l câștigă, doar pentru a soluționa un ultim caz, cel al unui bărbat însurat care îi cere protecție în fața unei prostituate intelectuale, ce percepea tarif în schimbul unor discuții despre Tolstoi, Cioran sau Dostoievski. Comedia neagră a ridicat publicul în picioare, tocmai pentru că a demonstrat faptul că limitele consștiinței sunt permeabile. Și amuzante…
Din distribuția piesei, regizate de Eugen Gyemant, au făcut parte Dan Rădulescu, Smaranda Caragea și Cătălin Babliuc.

 

Advertisement

Publicitate


Articolul precedent

La Prefectură, nu-i politică, nici tocmeală

Următorul articol

Interimat lungit la Centrul Cultural

Cele mai recente articole de Cultură

Don't Miss